Wycieczki kulturowe po Grenadzie uczniów technikum architektury krajobrazu

Uczniowie z technikum architektury krajobrazu w czasie pobytu na stażu w Hiszpanii, w ramach programu Erasmus + oprócz codziennej  pracy realizowali  program kulturowy.

W pierwszym i kolejnym tygodniu zwiedzaliśmy Sacromonte. Jest to malownicza, zabytkowa dzielnica zamieszkiwana dawniej przez Cyganów. Znajduje się tutaj również muzeum, skąd dowiadujemy się o dawnym życiu i zwyczajach tutejszej ludności. Stąd wywodzi się flamenco. Charakterystyczne dla tego miejsca są jaskinie ( las cuevas ) jako tradycyjne miejsca mieszkalne. W Sacromonte znajduje się najwyższy punkt widokowy Mirador de San Miguel Alto, gdzie również dotarliśmy i podziwialiśmy panoramę Grenady i Alhambry.

Na kolejną wycieczkę wybraliśmy się do Realejo – średniowiecznej dzielnicy żydowskiej. Po żydowskiej bytności pozostało niewiele zabytków, ale sama architektura tego miejsca zachwyca: wąskie uliczki, białe domy, kamienice, małe placyki z egzotyczną roślinnością. Wszystko to kontrastuje z położonym po sąsiedzku ruchliwym i gwarnym centrum Grenady. Rejon ten jest bogaty w sztukę street art, którą podziwialiśmy.

Odwiedziliśmy również zabytkowe ogrody, m.in.: XIX wieczny ogród  Carmen de los Mártires i Carmen de la Victoria.

Deszczową porą zwiedziliśmy Bio Domo – ogród zoologiczny z przepięknymi ekspozycjami egzotycznych roślin i zwierząt, oceanarium i multimedialne centrum naukowe.

W ramach praktyk zwiedziliśmy ogród botaniczny Uniwersytetu Grenada. Ogród ten jest podzielony na geometryczne kwatery, gdzie zgromadzono bogate kolekcje roślin charakterystycznych dla regionu Andaluzji. Rośliny są opisane i opatrzone zdjęciem, co ułatwia naukę.

Odbyliśmy również piesze wycieczki w góry Sierra Nevada poza Grenadę. Jedną z atrakcji była wyprawa zorganizowana przez nauczyciela przedmiotów zawodowych do malowniczego wąwozu Los Cahorros we wiosce Monachil. Szlak jest niezwykle malowniczy – przepaście, strome ściany skalne, wiszące mosty, wodospady, wąwozy i pola jak na sawannie. Wyprawa sprawiła nam wielką radość, podziwialiśmy dzikie górskie tereny.

Grenada jest miastem wielokulturowym, określa się ją jako „perłę Andaluzji”. Warto przytoczyć słowa meksykańskiego pisarza : „Kobieto, daj jałmużnę, bo nie ma nic straszniejszego, niż być ślepcem w Granadzie”.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z naszych wypraw.